روانشناسی سهام با قیمت زیر 100 تومان – پله 5
آیا سهام زیر 100 تومان را خریداری کنیم؟
همیشه در بین فعالان بازار سرمایه این سوال وجود دارد که
آیا سهام زیر 100 تومان دارای پتانسیل رشد قیمتی هستند و باید آنها را خرید یا خیر؟؟
برخی از سرمایهگذاران نیز عموما تصور میکنند که چون ارزش اسمی هرسهم در ایران 1000ریال میباشد؛
پس باید شرکتهایی که قیمت سهامشان زیر 100تومان میباشد را باید خرید و ازخرید آن میتوان بازدهی کسب کرد.
به همین دلیل سرمایهگذاران دوست دارند سهام شرکت هایی که زیر 100 تومان است را خریداری کنند.
هر چقدر هم قیمت آن کمتر باشد جذابیت آن برایشان بیشتر است.
ولی سوال اصلی اینجاست که آیا این رویه درست است و باید سهام زیر 100 تومان را خریداری کرد؟؟
نمونه های عملی از سهام زیر 100 تومان
در بازار سرمایه ایران نیز این موضوع به وفور یافت میشود.
شرکتهای زیادی بوده اند که قیمت آنها زیر 100تومان بوده و با اقبال فراوانی مواجه شده اند.
نمونه از انها شرکت تپکو میباشد.
شرکت فایرا که بعد از توقف طولانی مدت و بعد از افزایش سرمایه در قیمت 84 تومان بازگشایی شد به راحتی تا قیمت 200 تومان رشد کرد.
سهام شرکت ذوب آهن اصفهان نیز از قیمت 55 تومان تا 90 تومان رشد کرد و این فرایند برای چندین بار ادامه پیدا کرد.
( لازم به ذکر است که قیمت های فعلی قیمت های ذکر شده نمی باشد بلکه محدوده های ذکر شده محدوده های نوسان چند باره سهام بوده است )
در خصوص این شرکت ها باید یک نکته را مد نظر داشت:
وآن این است که معمولا افزایش قیمت برای این شرکت ها دائمی نمی باشد و بعد از یک رشد خوب شاهد اصلاح و حتی ریزش قیمتی نیز در آنها می باشیم که اگر نمودارهای سهام ذکر شده را مشاهده کنید به این نتیجه می رسید.
اما سوال اینجاست که رشد سهام این شرکت ها دلیل بنیادی و عملیاتی دارد یا خیر.
به نظر من این قضیه را بیشتر باید در رفتار سرمایه گذاران جستجو کرد.
سرمایه گذاران به لحاظ رفتاری تمایل دارند سهم های با قیمت ارزان را با تعداد زیاد خریداری کنند.
ازآنجا که این تفکر در ذهنشان وجوددارد که سهم کمتر از ارزشاسمی خود معامله میشود به سراغ این سهمها میروند.
در صورتی که این نوع تفکر اشتباه می باشد.
برای خرید سهام زیر 100تومان نیز حتما باید وضعیت عملیاتیو بنیادی سهم را موردبررسی قرارداد و در صورت مناسب بودن آنرا خریداری کرد.
گاهی اوقات شرکت هایی که به افزایش سرمایه می دهند قیمت سهامشان به زیر 100تومان کاهش مییابد .
به عنوان مثال فرض کنید قیمت سهام شرکتی 200 تومان باشد و این شرکت برنامه افزایش سرمایه 300 درصدی از انباشته و یا تجدید ارزیابی داراییها را در دستور کار خود دارد.
بعداز شرکت در مجمع واعمال افزایش سرمایه قیمت تئوریک سهم دربازار به 50تومان میرسد.
در این حالت سرمایه گذار باید پیش خود فکر کند که چون قیمت سهم زیر ارزش اسمی می باشد باید افزایش یابد تا به ارزش اسمی خود معادل 100تومان برسد.
این تفکر رایج در بین سرمایه گذاران اشتباه می باشد و باید اصلاح شود.
البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که سفته بازی در شرکت هایی که قیمت سهام آنها زیر 100تومان می باشد بالاست بدین صورت که با انتشار یک خبر جعلی در بازار به راحتی قیمت سهم افزایش می یابد و بعد از خروج بازیگران اصلی، قیمت سهم در بازار کاهش می یابد و سهم دچار ریزش قیمتی می شود.
ارتباط سهام زیر 100 تومان و ورود نقدینگی به بازار
زمانی که نقدینگی به بازار سهام وارد می شود و ارزش معاملات بازار به یکباره افزایش می یابد؛ یکی از رویدادهایی که اتفاق می افتد توجه بازار به سهام زیر 100تومان می باشد.
البته در این شرایط استقبال سفته بازان به نمادهای زیر 100 تومان افزایش می یابد.
به گونه ای که با شانتاژ خبری و ارائه خبرهای مثبت و شایعات فراوان به همراه وارد کردن نقدینگی سنگین، باعث رشد قیمت سهام و رسیدن قیمت به محدوده های 100تومان و بالای 100تومان می شوند.
ولی همینکه روندبازار برگشت اینسهام زودتراز سهام دیگر بهجو بازار واکنش نشانداده و بهشدت قیمتآنها کاهش مییابد.
یکی از گروه هایی که به شدت دستخوش تغییرات این چنینی می باشد گروه خودرو است.
در گروه خودورسازی بسیاری از شرکت ها در قیمت های زیر 100تومان معامله می شوند و زمانی که قیمت ها به محدوه های حمایت های تاریخی می رسد به یکباره شاهد ورود نقدینگی در سهام این گروه و رشد قیمت آنها هستیم.
به گونه ای که قیمت به محدوده های 100تومان می رسد و پس از آن با خروج بازیگران اصلی سهم، شاهد صف فروش شدن آنها میباشیم و قیمت تا جایی کاهش می یابد که به محدوده های قبل از رشد برسد.
به نظر من بیشتر شرکت هایی که سهام آنها زیر 100 تومان معامله می شود یا عملکرد بدی به لحاظ عملیاتی در شرکت دارند و یا مشکلی دارند که در آینده مشخص خواهد شد و بازار در حال حاضر ارزش آن را در قیمت لحاظ کرده است .
همیشه به خاطر داشته باشید که کیفیت خوب را با قیمت ارزان نمی توان خرید .
بر گرفته از سایت مهدی افضلیان
مطالب مرتبط
روانشناسی ریسک و بازده در سرمایهگذاری
سرمایهگذاری در بازارهای مالی همواره با ریسکها و بازدههای مختلف همراه است. این دو عامل، یعنی ریسک و بازده، در قلب هر تصمیمگیری مالی قرار دارند و توانایی درک و...
جزییات بیشتراهمیت حجم معاملات – پله 2 (روانشناسی بازار)
حجم معاملات در این قسمت توضیحاتی اجمالی دربارهی اهمیت حجم معاملات ارائه خواهیم کرد. میزان حجم معاملات میتواند شدت یا فوریت پنهان شده در حرکت قیمت را به ما...
جزییات بیشترنقش ترس و طمع در نوسانات بازار
مقدمه ترس و طمع، دو احساس بنیادی در روانشناسی انسان هستند که نقش عمدهای در رفتارهای مالی و تصمیمگیریهای اقتصادی ایفا میکنند. این دو احساس بهطور مداوم بر بازارهای مالی...
جزییات بیشترهمه چیز از توصیه های حرفه ای های بازار به مبتدیان
همه چیز از توصیههای حرفه ایهای بازار به مبتدیان آیا میدانید که امروزه عده بسیاری از افراد از طریق بورس و سهام توانسته اند به ثروت های کلان دست پیدا...
جزییات بیشترمفهوم ریسک..! – پله 4 (روانشناسی بازار)
مفهوم ریسک قبل از اینکه بخواهیم آیتمهای مربوط به ریسک را توضیح دهیم ابتدا با معنی و مفهوم ریسک آشنا شویم. در یک تعریف خیلی ساده و عامیانه، اگر بخواهیم...
جزییات بیشتر133 نکتهی کلیدی از نکات مهم در معامله
در این بخش از الف بورس قصد داریم به نکات مهم در معامله بپردازیم. نکات مهم در معامله برای موفقیت در معامله 133 نکتهی زیر را بخوانید و به آن...
جزییات بیشترعوامل رفتاری در تحلیل ها – پله 9 (روانشناسی بازار)
چه عوامل رفتاری را باید به همراه تحلیل تکنیکال مد نظر داشت؟؟ حمایت های تکنیکالی و استفاده از آن درتحلیل تکنیکال بهعنوان یکی از رایجترین روشها در خرید سهام...
جزییات بیشتراثر فومو (ترس از دست دادن) بر رفتار سرمایهگذاران
مقدمه در دنیای سرمایهگذاری، همه ما با واژههای مختلفی مواجه میشویم که هرکدام معنا و تأثیر خاصی بر رفتار و تصمیمگیری ما دارند. یکی از مفاهیمی که در سالهای اخیر...
جزییات بیشترچگونه برگشت های قیمتی در نمودار را تشخیص دهیم؟ – پله 6 (روانشناسی بازار)
پیوت پوینت ها و استفاده از آن در نمودارها یکی از رایج ترین تحلیل های مورداستفاده توسط معامله گران به منظور تشخیص نقاط مناسب ورود به یک معامله و خروج...
جزییات بیشترمصاحبه با کامیار فراهانی مترجم کتاب جان مورفی
افراد تازه وارد به بازار، زمانی که به دنبال راهی برای یادگیری و شروع معامله هستند و میخواهند با تحلیل تکنیکال آشنا شوند، اولین کتابی که به آن ها معرفی...
جزییات بیشترروان در بازار – پله 3 (روانشناسی بازار)
روانشناسی بازار بورس در این قسمت به بحث دربارهی روان ، روانشناسی بازار بورس اوراق بهادار و روانشناختی آن میپردازیم. این بحث در تمام دنیا بحث بسیار مهمی است و...
جزییات بیشترتأثیر اخبار و شایعات بر رفتار سرمایهگذاران
مقدمه اخبار و شایعات نقش بسیار مهمی در بازارهای مالی ایفا میکنند و میتوانند تأثیرات عمدهای بر تصمیمات سرمایهگذاران داشته باشند. در دنیای مالی، اطلاعات به سرعت منتشر میشود و...
جزییات بیشتر
بسیار عالی
سلام استاد پارسا فوق العاده هست