najafi8
Search
Close this search box.

بورس‌های بزرگ دنیا را بهتر بشناسیم – نگاهی جامع به بورس‌های بزرگ جهان

دسته بندی :آموزش عمومی 13 مهر 1398
بورس‌های بزرگ دنیا

در این مقاله به معرفی برخی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین بورس‌های بزرگ دنیا پرداخته می‌شود که هر کدام نقشی کلیدی در بازارهای مالی جهانی ایفا می‌کنند.


بورس نیویورک (New York Stock Exchange – NYSE)

بورس نیویورک - بورس‌های بزرگ دنیا

بورس نیویورک، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازار بورس جهان از نظر ارزش بازار و حجم معاملات است. این بازار در سال 1792 تأسیس شد و در قلب منطقه مالی منهتن نیویورک، در خیابان مشهور وال استریت قرار دارد. بورس نیویورک به عنوان یک رکن کلیدی در بازارهای مالی جهانی، نقشی اساسی در تسهیل معاملات سهام و اوراق بهادار ایفا می‌کند.

شرکت‌های بزرگی همچون اپل، گوگل و فیس‌بوک (متا) در این بازار سهام خود را عرضه می‌کنند. تا فوریه 2018، ارزش بازار شرکت‌های لیست‌شده در بورس نیویورک به بیش از 31.1 تریلیون دلار رسیده بود، که این امر نشان‌دهنده اهمیت این بازار در جهان است. قدمت این بورس بیش از 226 سال است و همچنان به عنوان یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد آمریکا و جهان شناخته می‌شود.
برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید به وب‌سایت بورس نیویورک مراجعه کنید.


بورس نزدک (NASDAQ)

بورس نزدک

بورس نزدک دومین بازار بزرگ سهام در ایالات متحده است و با توجه به ماهیت الکترونیکی آن، بزرگ‌ترین بورس الکترونیکی دنیا به حساب می‌آید. بورس نزدک در 8 فوریه 1971 تأسیس شد و امروز بیش از 3,300 شرکت را در لیست خود دارد. این بازار بیشترین حجم معاملات روزانه سهام را در جهان دارد. نزدک به دلیل ساختار الکترونیکی و تکنولوژی پیشرفته، به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا به سرعت و کارآمدی معاملات خود را انجام دهند.

برخلاف بورس نیویورک که ساختار سنتی‌تری دارد، نزدک به عنوان اولین بازار الکترونیکی، به ویژه برای شرکت‌های فناوری، مانند آمازون و مایکروسافت، محبوبیت زیادی دارد. ساعات کاری این بورس از ساعت 9:30 صبح تا 16:00 به وقت محلی آمریکا است. بورس نزدک همچنین برای شرکت‌های بین‌المللی از جمله کارگزاری‌های مختلف در کشورهای مختلف جهان نیز امکان خرید و فروش سهام را فراهم می‌کند.
برای اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت بورس نزدک مراجعه کنید.


بورس لندن (London Stock Exchange – LSE)

بورس لندن

بورس لندن که در سال 1801 تأسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای بورس جهان و بزرگ‌ترین بازار بورس در اروپا است. این بورس با شرکت‌های چندملیتی و برجسته بریتانیایی همچون بی‌پی و یونیلیور همکاری دارد. بورس لندن با ارائه مجموعه‌ای از ابزارهای مالی مختلف از سهام تا اوراق قرضه، یکی از مراکز مالی مهم جهان به شمار می‌آید.

ساختمان بورس لندن در نزدیکی کلیسای جامع سنت پاول واقع شده و قدمتی 217 ساله دارد. این بازار به‌عنوان یکی از پویاترین بازارهای بورس در اروپا و جهان به سرمایه‌گذاران فرصت‌هایی بی‌نظیر برای خرید و فروش سهام و اوراق بهادار ارائه می‌دهد.
برای اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت بورس لندن مراجعه کنید.


بورس توکیو (Tokyo Stock Exchange – TSE)

بورس توکیو

بورس توکیو که به‌اختصار TSE نامیده می‌شود، سومین بورس بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است. این بورس در سال 1878 تأسیس شد و از آن زمان تاکنون، یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی آسیا به شمار می‌آید. بورس توکیو، با بیش از 2,292 شرکت ثبت شده و ارزش بازاری حدود 3.8 تریلیون دلار، جایگاه ویژه‌ای در میان بورس‌های جهانی دارد.

بورس توکیو به عنوان یکی از مراکز کلیدی مالی در آسیا، نقش بسیار مهمی در اقتصاد ژاپن و همچنین در بازارهای بین‌المللی ایفا می‌کند. معاملات اوراق بهادار در این بازار از سال 1999 به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود، که این امر باعث افزایش سرعت و دقت در انجام معاملات شده است.
برای اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت بورس توکیو مراجعه کنید.


بورس شانگهای (Shanghai Stock Exchange)

بورس شانگهای

بورس شانگهای یکی از دو بازار بورس مستقل جمهوری خلق چین است و در سال 1990 تأسیس شد. این بازار با بیش از 2.7 تریلیون دلار ارزش بازار، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بورس‌های آسیا و جهان شناخته می‌شود. بورس شانگهای به‌سرعت رشد کرده و به یکی از مراکز مهم مالی جهان تبدیل شده است.

با توجه به نقش رو به رشد چین در اقتصاد جهانی، بورس شانگهای به‌عنوان یک بازیگر کلیدی در بازارهای جهانی مطرح شده است. این بورس عمدتاً شامل شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی چین است و بخش مهمی از بازار سرمایه این کشور را تشکیل می‌دهد.
برای اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت بورس شانگهای مراجعه کنید.


بورس هنگ کنگ (Hong Kong Stock Exchange – HKEX)

بورس هنگ کنگ

بورس هنگ کنگ سومین بورس بزرگ آسیا و ششمین بازار بزرگ بورس در جهان است. این بازار در سال 1891 تأسیس شد و امروز بیش از 1,477 شرکت را در لیست خود دارد. ارزش بازار بورس هنگ کنگ به بیش از 16.9 تریلیون دلار هنگ کنگ می‌رسد. بورس هنگ کنگ یکی از مراکز مالی کلیدی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است و نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند.

به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارتباط نزدیک با چین، این بورس به عنوان پلی بین سرمایه‌گذاران بین‌المللی و بازارهای چین شناخته می‌شود و شرکت‌های چینی زیادی سهام خود را در این بورس عرضه می‌کنند.
برای اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت بورس هنگ کنگ مراجعه کنید.


یورونکست (Euronext)

بورس یورونکست

یورونکست یک بورس الکترونیکی اروپایی است که در سال 2000 از ادغام بورس‌های آمستردام، پاریس و بروکسل تشکیل شد. این بازار با هدف استفاده هماهنگ از بازارهای مالی اتحادیه اروپا ایجاد شد و اکنون یکی از مهم‌ترین بازارهای بورس در اروپا است. ارزش بازار این بورس تا سال 2010 به بیش از 2.9 تریلیون دلار رسید.

یورونکست یکی از پیشگامان در ایجاد بازارهای بورس بین‌المللی است و در سال 2007 با بورس نیویورک ادغام شد تا NYSE Euronext را تشکیل دهد. این اولین بازار بین‌المللی بورس بود و همچنان به عنوان یک بازیگر مهم در بازارهای جهانی باقی مانده است.
برای اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت یورونکست مراجعه کنید.


بورس تورنتو (Toronto Stock Exchange – TSX)

بورس تورنتو

بورس تورنتو بزرگ‌ترین بازار بورس در کانادا و سومین در آمریکای شمالی است. این بورس در شهر تورنتو، مرکز مالی کانادا قرار دارد و در سال 1852 تأسیس شد. بورس تورنتو با داشتن بیش از 2.1 تریلیون دلار ارزش بازار، یکی از مراکز مهم مالی جهان است و نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارد.

این بورس به دلیل شفافیت، کارآمدی و قوانین سخت‌گیرانه، یکی از مقاصد محبوب سرمایه‌گذاران بین‌المللی است. شرکت‌های بزرگ کانادایی در بخش‌های انرژی، معدن و تکنولوژی در این بازار فهرست شده‌اند.
برای اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت بورس تورنتو مراجعه کنید.


بورس فرانکفورت (Frankfurt Stock Exchange – FWB)

بورس فرانکفورت

بورس فرانکفورت که توسط دویچه بورس اداره می‌شود، یکی از مهم‌ترین بورس‌های اروپا و دوازدهمین بورس بزرگ جهان است. این بازار که در فرانکفورت آم ماین آلمان قرار دارد، بیش از 433 سال قدمت دارد و نقش کلیدی در اقتصاد اروپا ایفا می‌کند. بورس فرانکفورت یکی از مراکز اصلی مبادلات مالی در آلمان و جهان است و سهام شرکت‌های بزرگ اروپایی و بین‌المللی در آن معامله می‌شود.
برای اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت بورس فرانکفورت مراجعه کنید.


بورس اوراق بهادار شنژن (به انگلیسی: Shenzhen Stock Exchange)

بورس شنژنبورس اوراق بهادار شنژن – بورس های بزرگ دنیا

بورس اوراق بهادار شنژن بازار بورس اوراق بهادار چین است، که در سال ۱۹۸۷ تأسیس شد. امروزه سهام ۱۴۲۰ شرکت در بورس شنژن دادوستد می‌شود و با ارزش بازار ۲٫۲ تریلیون دلار، هشتمین بازار بورس جهان محسوب می‌شود. محل مرکزی بازار بورس شنژن، در شهر شنژن، چین مستقر می‌باشد.

قدمت بورس شنژن 31 سال است.

سایت : http://www.szse.cn

 


بورس بمبئی (Bombay Stock Exchange – BSE)

بورس بمبئی

بورس بمبئی قدیمی‌ترین بورس در آسیا است و در سال 1875 تأسیس شد. این بورس با بیش از 5,000 شرکت لیست شده، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بورس جهان از نظر تعداد شرکت‌های ثبت شده است. ارزش بازار این بورس تا دسامبر 2011 به بیش از 1 تریلیون دلار رسید و همچنان یکی از مهم‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در هند و آسیا محسوب می‌شود.
برای اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت بورس بمبئی مراجعه کنید.


بورس اوراق بهادار ملی هند (National Stock Exchange – NSE)

بورس ملی هند

بورس اوراق بهادار ملی هند که در سال 1992 تأسیس شد، یکی از دو بورس بزرگ هند است و از لحاظ ارزش معاملات، بزرگ‌ترین بازار بورس این کشور است. این بورس با بیش از 1.6 تریلیون دلار ارزش بازار، یکی از مهم‌ترین مراکز مالی در آسیا است و به عنوان یک ابزار کلیدی برای توسعه اقتصادی هند شناخته می‌شود.
برای اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت بورس اوراق بهادار ملی هند مراجعه کنید.


بورس سیکس سوئیس، (به انگلیسی: SIX Swiss Exchange)

بورس سیکس سوئیس

بورس سیکس سوئیس ، بورس اوراق بهادار سوئیسی مستقر در زوریخ است، که در سال ۲۰۰۶ با ارزش بازاری معادل ۱٫۹۷۸ تریلیون فرانک سوئیس به‌عنوان مهم‌ترین بازار بورس فعال در کشور سوئیس شناخته شده‌ است.

بازار بورس اوراق بهادار سیکس سوئیس در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد و در سال ۲۰۰۶ شمار ۳۵۸ شرکت، در این بازار بورس، عضویت داشتند. نماد اصلی شاخص بازار سهام سیکس سوئیس، شاخص اس‌ام‌آی (سوئیس مارکت ایندکس، یا شاخص بازار سوئیس) است، که فهرستی از ۲۰ شرکت دارای بیشترین میزان ارزش بازار شناور را شامل می‌گردد.

قدمت بورس سوئیس 23 سال است.

سایت : http://www.six-swiss-exchange.com

 


 

بورس اوراق بهادار استرالیا، (به انگلیسی: Australian Securities Exchange) (به‌اختصار: ASX)

بورس استرالیا

بازار اصلی بورس اوراق بهادار کشور استرالیا است، که در ژوئیه ۲۰۰۶ با ادغام بورس اوراق بهادار استرالیا و بورس آینده سیدنی، راه‌اندازی شد.

ریشه‌های تأسیس این بازار بورس، به سال ۱۸۶۱ و راه‌اندازی بورس اوراق بهادار سیدنی باز می‌گردد. امروزه بورس استرالیا با گردش مالی روزانه معادل ۴٫۶۸۵ میلیارد دلار، همچنین با ارزش بازار ۱٫۴ تریلیون دلار، در فهرست ۱۰ بازار بورس اوراق بهادار جهان و در کنار بازار بورس نیویورک، بورس لندن و دویچه بورزه جای دارد.

قدمت بورس استرالیا 31 سال است.

سایت : http://www.asx.com.au

 


 

بورس کره ، (به کره‌ای: 韩国去来所) با نماد (KRX)

بورس کره

بورس کره ، تنها اپراتور مبادلات اوراق بهادار در کره جنوبی است.

بازار بورس اوراق بهادار کره، در سال ۱۹۵۳ در این کشور راه اندازی شد. در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۰۵ بر اساس قانون شماره ۷۱۱۲ دولت کره جنوبی؛ بازار بورس اوراق بهادار کره Korea Stock Exchange، بورس فیوچرز کره Korea Futures Exchange و بورس کوسدک KOSDAQ Stock Market با هم ادغام شدند و بورس کره، تأسیس شد.

در اکتبر ۲۰۱۱ بورس کره، با تعداد ۱٫۷۹۶ شرکت ذکر شده، ارزش بازاری معادل ۱٫۱ $ تریلیون دلار را دارا بود.

دفتر مرکزی و بازار بورس اوراق بهادار کره، در شهر بوسان قرار دارد. همچنین یک دفتر برای بازارهای نقدی و نظارت بازار در شهر سئول مستقر می‌باشد.

قدمت بورس کره 13 سال است.

سایت : http://www.krx.co.kr/

 


 

بورس ژوهانسبورگ، (به انگلیسی: Johannesburg Stock Exchange)

بورس ژوهانسبورگ

بورس ژوهانسبورگ ، بازار بورس اوراق بهادار آفریقای جنوبی است، که در سال ۱۸۸۷ توسط کارآفرین بریتانیایی بنجامین مینورز وولان تأسیس شد.

امروزه سهام ۴۷۲ شرکت در بورس ژوهانسبورگ دادوستد می‌شود و ارزش بازاری معادل ۹۰۳ میلیارد دلار، را دارا می‌باشد. محل مرکزی بازار بورس ژوهانسبورگ، در ژوهانسبورگ مستقر می‌باشد.

قدمت بورس ژوهانسبورگ 130 سال است.

سایت : http://www.jse.co.za/

 

 


 

بورس مادرید، (به اسپانیایی: Bolsa de Madrid) یا بولسا دی مادرید

بورس مادرید

بورس مادرید، بورس اوراق بهادار اسپانیایی مستقر در مادرید است، که در اواخر سال ۲۰۰۷ با ارزش بازاری معادل ۱٫۲۷۶ تریلیون یورو، مهم‌ترین بازار بورس اسپانیا محسوب می‌شود.

بازار بورس اوراق بهادار مادرید در سال ۱۸۳۱ تأسیس شد و در سال ۲۰۰۱ شمار شرکت‌های فعال در بورس مادرید ۱٫۴۷۷ شرکت اعلام شد. بازار بورس مادرید دارای سرمایه‌گذاری در کشورهای پورتوریکو، کوبا، فیلیپین و چند کشور اتحادیه اروپا و کشورهای مستقر در آمریکای لاتین می‌باشد. شرکت اسپانیایی بولساسی مرکادوس اسپانیولس مالک بازار بورس مادرید است.

قدمت بورس مادرید 187 سال است.

سایت : http://www.bolsamadrid.es/

 


 

بورس تایوان، (به چینی: 臺灣證券交易所)

بورس تایوان

بورس تایوان، مؤسسه مالی مستقر در برج تایپه ۱۰۱، در شهر تایپه، تایوان است، که وظیفه برگزاری و مدیریت بر این بازار بورس اوراق بهادار را بر عهده دارد.

بازار بورس تایوان در سال ۱۹۶۱ تأسیس شد و در ماه فوریه سال ۱۹۶۲ فعالیت رسمی خود را آغاز نمود. در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۰ شمار شرکت‌های فعال در این بازار بورس، ۷۵۸ شرکت اعلام شد و میزان ارزش بازار سرمایه آن نیز معادل ۲۳٫۸۱۱٫۴۱۶ میلیون دلار جدید تایوان برآورد گردید. Taiwan Semiconductor Manufacturing Company بزرگترین شرکت ثبت شده در بورس تایوان می‌باشد . ارزش روز این شرکت 12 میلیارد دلار است.

قدمت بورس تایوان 57 سال است.

سایت : http://www.twse.com.tw/en

 


 

بورس سائوپائولو، (به اسپانیایی: São Paulo stock exchange) (به‌اختصار؛ بووزپا)

بورس سائوپائولو

بورس سائوپائولو، بورس اوراق بهادار برزیلی مستقر در شهر سائوپائولو است، که در اواخر سال ۲۰۱۱ با ارزش بازاری معادل ۱٫۲ تریلیون دلار، در رتبه هشتم از بزرگترین بازارهای بورس جهان قرار گرفت.

پیشینه تأسیس بازار بورس اوراق بهادار سائوپائولو به سال ۱۸۹۰ بازمی‌گردد و در سال ۲۰۰۸ نیز در پی ادغام با بورس بی‌ام اند اف، توسعه یافت. در حال حاضر شمار ۳۸۱ شرکت، در بورس سائوپائولو، به دادوستد اشتغال دارند و سهام خود را در این بازار بورس، عرضه می‌نمایند. محل برگزاری بازار این بورس اوراق بهادار، در شهر سائوپائولو می‌باشد و دفاتر بین‌المللی آن نیز در شهرهای نیویورک، شانگهای و لندن مستقر می‌باشند.

قدمت بورس سائوپائولو 128 سال است.

سایت : http://www.bmfbovespa.com.br/


این مقاله به بررسی جامع بورس‌های بزرگ جهانی پرداخته و سعی کرده است تا تصویری کامل از اهمیت و تأثیر این بازارها بر اقتصاد جهانی ارائه دهد.


• فایل های صوتی مرتبط

۱- مفاهیم و اصطلاحات بورسی – تاریخچه بورس 

 

امتیازی داده نشده
راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: