کارگزاران

شرکت هايي هستند كه افراد براي خريد و فروش سهام بايد به آنها مراجعه كنند.

در واقع كارگزاران واسطه بين سهامداران اعم از خریداران و فروشندگان و شركت هاي حاضر در بورس مي باشند. خريد و فروش سهام شركتهاي بورسي در بازار، فقط توسط كارگزاران رسمي سازمان بورس اوراق بهادار امكان پذير است و اين مسئله موجب شفافيت بازار مي شود . چرا كه به اين ترتيب اطلاعات مربوط به معاملات مانند تعداد سهام و قيمت مورد معامله و تعداد خريدار و فروشنده هر روز دردسترس قرار مي گيرد .

معمولا سرمايه گذاران دائمي بورس هر كدام با كارگزار معيني كار ميكنند .

به غير از كارگزاراني كه به تازگي مجوز مشاوره و سبد گرداني را دريافت نموده اند ساير كارگزاران اجازه دادن مشاوره به سرمايه گذاران را ندارند . لذا براي آنان تفاوتي نميكند كه سرمايه گذار چه سهمي بخرد و بفروشد و آنها تنها كارمزد خود را دريافت خواهند كرد لذا اين سرمايه گذار است كه بايد با توجه به موارد خاصي كارگزار خود را انتخاب كند .

اين موارد به اين صورت اند:

  1. حجم سرمايه سرمايه گذار : به عبارتي در انتخاب كارگزار بايد دقت نمود كه كارگزار براي چه مقدار سرمايه
    هايي كار ميكند و آيا سرمايه ما در حدي است كه كارگزار براي ما معامله كند .اصولا كارگزاران به نسبت حجم سرمايه
    افراد انها را در اولويت قرار ميدهند . فرضا كارگزاري كه اكثر مشتريان ان داراي سرمايه هاي بالاي 100 ميليون تومان
    باشند براي سرمايه گذار با سرمايه 10 ميليون مناسب نيست .
  2. تعداد مراجعه كنندگان به كارگزار : به اين معني كه آيا كارگزار فرصت رسيدگي به درخواستهاي همه
    مشتريان را دارد . چرا كه در غير اين صورت شايد به علت عدم فرصت كارگزار براي انجام درخواستهاي خريد و فروش
    مشتريان درخواست ما به روزهاي بعد موكول شود و اين مسئله با توجه به ارزش زمان در معاملات بورس ممكن است
    موجب از دست رفتن برخي فرصتها شود .
  3.  نوع شخصيت خريدار در ارتباط با كارگزار (حقيقي يا حقوقي ) : برخي از كارگزاريها اكثرا داراي مشترياني با
    شخصيت حقوقي مي باشند كه براي اشخاص حقيقي مناسب نمي باشند .
  4.  رتبه كارگزار از نظر حجم خريد و فروش : هر چه رتبه كارگزار از نظر حجم معاملات بالاتر باشد نشاندهنده
    فعاليت بيشتر ان كارگزار مي باشد و نكته مثبتي به حساب مي آيد به شرط اينكه مورد اول يعني حجم سرمايه سرمايه
    گذار رعايت شود پس بهتر از ميان كارگزاراني كه سرمايه ما با سرمايه مشتريان آنها همخواني دارد كارگزاري را انتخاب
    كنيم كه داراي حجم معاملات بيشتري باشد يا به عبارتي فعال تر باشد.

 

وظايف كارگزار

انجام معامله
اداره حساب سرمايه گذاري اشخاص
مشاوره و راهنمايي و معرفي شركت براي پذيرش در بورس

 

 

شركت هاي كارگزاري علاوه بر واسطه گري خريد و فروش به وكالت از طرف مشتري ميتوانند پس از اخذ مجوز خدمات زير را ارئه دهند :

  1. مشاوره عرضه سهام

  2. مشاوره سرمايه گذاري

  3. سبدگرداني

  4. صندوق سرمايه گذاري

 

معيارهاي انتخاب كارگزار

 قابليت انجام سريع سفارش مشتري
داشتن اطلاعات مربوط و كافي
داشتن سيستم هاي اطلاعاتي و كنترلي مناسب

 

 

لیست کارگزاری های دارای مجوز به همراه آدرس و شماره تلفن شعب در سراسر کشور

 

 


 

تاریخچه      ⇐  تاریخچه بورس در جهان و ایران

آموزش اول ⇐  شرکت ها و انواع آن

آموزش دوم ⇐ شرکت های سهامی ( انواع ، فرآیند تشکیل ، تفاوت ها )

آموزش سوم ⇐ هيات مديره شركت کيست؟

آموزش چهارم ⇐ انواع مجامع عمومي شركتهاي سهامي

آموزش پنجم ⇐ مزایای بورس برای افراد و شرکت ها

آموزش ششم ⇐ انواع بازارهای مالی

آموزش هفتم ⇐  بازارهای  اول – دوم –  پایه (الف – ب – ج) و بازار SME

آموزش هشتم ⇐ کارگزاران بورس

آموزش نهم ⇐ اصطلاحات و دانستنی های مقدماتی بورس (1)

آموزش دهم ⇐ اصطلاحات و دانستنی های مقدماتی بورس (2)

آموزش یازدهم ⇐ اصطلاحات تخصصی بورس

آموزش دوازدهم ⇐ افزایش سرمایه شرکت ها

آموزش سیزدهم ⇐ روش های تحلیل و کسب درآمد از بورس

آموزش چهاردهم ⇐ موقع خرید به چه نکاتی توجه کنیم..؟

آموزش پانزدهم ⇐ کارمزد معاملات

 


 

• فایل های مرتبط

انتخاب یک کارگزار و بازکردن حساب در بورس (۸ صفحه)

راهنمای انتخاب یک کارگزاری مورد اعتماد (۲۳ صفحه)

دستور العمل انضباطی کارگزاراندستور العمل انضباطی کارگزاران (۸ صفحه)

 


• فایل های صوتی مرتبط

 

۱- کارگزار و معیار انتخاب آن